„După părerea mea, provocarea acestor vremuri nu este de a rămâne conectat la noutăți, ci, mai degrabă de a filtra avalanșa de informații și noutăți pentru a putea identifica și reține conținutul cu adevărat valoros și relevant.”
Continuăm seria de articole pe tema #msgbuilds, prin intermediul căreia ne propunem să aducem mai multă notorietate în jurul experților tehnici din cadrul echipei msg România. Pe parcursul perioadei următoare, vom reveni săptămânal cu câte un interviu în care vom explora activitatea oamenilor care construiesc msg România prin activitatea lor de zi cu zi.
◦◦◦
De această dată am ales să povestim cu colegul nostru, Victor Ionescu, despre activitatea lui ca Lead IT Consultant în echipa msg România. În rândurile de mai jos veți afla mai multe despre provocările acestui rol, precum și sarcinile care îi revin și care influențează nu doar echipa și departamentul din care face parte, ci și felul în care se implementează tehnologii Cloud de ultimă generație pentru clienți din domeniul asigurărilor.
msg: Ce înseamnă să fii Lead IT Consultant în echipa msg România?
Victor Ionescu: Rolul meu presupune desfășurarea de activități pe dimensiuni multiple, fiind implicat atât “hands-on” în cadrul proiectelor, dar și în activități adiacente cum ar fi gestionarea relației cu anumiți clienți.
În cadrul proiectelor o bună parte din activitatea mea ar putea fi subsumată în categoria de “coaching tehnic” în zona de dezvoltare software cloud native și DevOps.
La nivel de organizație, atât în cadrul msg România, cât și la nivel de grup, sunt implicat în dezvoltarea continuă a departamentului în aria de tehnologii și soluții cloud native. Această activitate presupune de exemplu definirea de roluri-cheie și competențe necesare în cadrul proiectelor, precum și colectarea de feedback (“lessons learned”) din proiecte și definirea de bune practici pentru a facilita dezvoltarea continuă a organizației.
În ce privește relația cu clienții, sunt implicat în diverse activități de pre-sales, acestea luând adesea forma unor workshop-uri respectiv prezentări tehnice la clienți.
Ocazional sunt implicat și în activități ce țin de vizibilitatea companiei. Aici obișnuiesc să contribui prin redactarea de articole tehnice sau participarea ca speaker la conferințe de profil.
msg: Povestește-ne despre cea mai recentă provocare de natură tehnică cu care te-ai confruntat.
V.I: O problemă pe care am analizat-o în profunzime și pentru care încă nu am găsit o soluție satisfăcătoare este cea a utilizării de arhitecturi Hybrid Cloud în contextul soluțiilor SaaS. Mai exact, integrarea de multiple sisteme on-premise (de exemplu sisteme SAP) cu o infrastructură public cloud, folosind o soluție scalabilă care să fie eficientă atât din punct de vedere operațional, cât și financiar.
msg: Cum poate un senior să fie mereu conectat cu noutățile? Ce ne poți spune despre felul în care gestionează un senior procesele de învățare?
V.I: După părerea mea, provocarea acestor vremuri nu este de a rămâne conectat la noutăți, ci, mai degrabă de a filtra avalanșa de informații și noutăți pentru putea identifica și reține conținutul cu adevărat valoros și relevant. Dorința de a fi mereu în ton cu ultimele trenduri ne poate determina să luăm decizii pripite. Adesea, pierdem din vedere problema pe care încercăm să o rezolvăm, pierzându-ne în mirajul creat de tehnologiile mai noi și mai interesante.
În ceea ce privește procesul de învățare, cred că cel mai important factor este curiozitatea—acea atitudine care te face să întrebi: „oare cum funcționează asta?”. Atunci când aceasta este prezentă, mai avem nevoie de un singur element pentru a susține procesul de învățare: timpul.
msg: În ce măsură simți că ți se potrivește titulatura de tech expert și cum o exerciți în job-ul tău? Care este zona în care simți că ai cea mai multă expertiză în prezent?
V.I: În ultimii ani, m-am dedicat aproape exclusiv zonei de arhitecturi și tehnologii Cloud. Printre acestea se numără Cloud Foundry, AWS și Kubernetes. Mă pasionează domeniul; fiind însă unul foarte vast, sunt de părere că cu greu se poate cineva considera expert.
msg: A contribui la dezvoltarea de produse destinate industriei de asigurări presupune a deține anumite calități. Care sunt tehnologiile cele mai căutate și în ce context se aplică?
V.I: Dacă ne uităm la evoluția ultimilor ani, comparativ cu alte industrii, domeniul asigurărilor ar putea fi descris ca fiind mai degrabă conservator în ceea ce privește digitalizarea. Din această cauză în prezent aceste companii investesc masiv în cercetare, dezvoltare și inovație. De exemplu, se studiază noi modele de business având la bază platforme Cloud, precum și tehnologii blockchain, cu scopul de a digitaliza schimbul de informații între asigurator și client dar și între companiile de asigurare/reasigurare.
msg: Care sunt aptitudinile cele mai apreciate în acest domeniu?
V.I: Activăm într-un mediu profund competitiv și acest fapt pune la încercare capacitatea unei echipe de a duce idei în producție, într-un ritm rapid și, totuși, sustenabil pe termen lung. Obținerea de rezultate implică investiții de timp și efort în automatizare, respectiv în procesul de dezvoltare și delivery. În acest context experiența cu concepte precum Infrastructure-as-Code, Continuous Integration/Continuous Delivery, dar și testarea automatizată joacă un rol esențial în dezvoltarea profesională a unui specialist în domeniu.
msg: În rolul tău de technical coach, cum te asiguri că membri echipei dobândesc aceste abilități?
V.I: Activitățile de zi cu zi din cadrul unei echipe pot fi dintre cele mai diverse; în aceeași măsură și competențele necesare pentru a le pune în aplicare. La începutul oricărui proiect, obiectivul meu este de a identifica și plasa profesionistul potrivit în rolul potrivit, ulterior încurajând echipa să se adapteze și să evolueze prin exercițiu on-the-job. În calitate de coach tehnic, provocarea mea este de a calibra sprijinul pe care îl ofer la nevoile specialiștilor pe care îi mentorez: le ofer un ajutor suficient de consistent încât să progreseze, dar nu atât de mult încât să rezolv problema pentru ei.