Pe data de 3 august am dat startul noii ediții de Java Training, un program dedicat studenților care-și doresc să dobândească un bagaj solid de cunoștințe în domeniul Java, pentru a păși cu încredere în lumea dezvoltării aplicațiilor Enterprise. Acest program de training se desfășoară anual și este organizat 100% intern, aducând împreună mentori și traineri din echipa msg România, anterior absolvenți ai acestui program.
◦◦◦
În cadrul acestui interviu am povestit cu Casandra Andrașiu, Senior IT Consultant și Roberta Țibuleac, IT Consultant, coordonatoarele acestui program, despre ceea ce înseamnă acest program și beneficiile pe care le aduce studenților.
msg: Casandra și Roberta, și voi, la rândul vostru ați absolvit programul Java Training msg România. Povestiți-ne despre experiențele voastre.
Casandra (C) : Am absolvit programul în anul 2012, iar, pe atunci, trainer-ul, un specialist extern, s-a ocupat de tot ceea ce a însemnat Java Training, de la susținerea prezentărilor, la organizarea sesiunilor de mentorat și încurajarea noastră. Îmi amintesc că ne era alături chiar și atunci când noi încă munceam la proiectele noastre mult după sfârșitul programului de lucru. Pe atunci, acest program se desfășura pe o perioadă mai lungă, deși multe dintre conceptele teoretice încă se mai regăsesc în programul din prezent. Pot spune că această experiență m-a ajutat să înțeleg ce înseamnă munca în echipă, cum să estimez durata de implementare a unor sarcini și ce presupune să creezi o aplicație de la zero.
Roberta (R) : Eu am absolvit Java Training cu doi ani mai târziu decât Casandra și, din ceea ce știu, structura programului nu a fost foarte diferită față de cea actuală. În prima parte a training-ului ne-am focusat pe aspectele teoretice, însoțite mereu de exemple practice și un proiect individual cu dificultate mică, iar în cea de-a doua parte a programului am contribuit la un proiect de echipă mai complex. Mentorii noștri au fost, ca și acum, colegi din cadrul firmei. Ei ne-au ajutat foarte mult mai ales în cea de-a doua parte a programului. Aptitudinile pe care mi le-am dezvoltat, dincolo de cele tehnice, au fost spiritul colaborativ și managementul timpului, având ca obiectiv principal livrarea unui prototip funcțional și complet.
msg: Ce v-a determinat ca, după absolvirea programului de training, să faceți parte din echipa msg România? Care a fost primul vostru proiect?
C: Mi-au plăcut mai multe aspecte din program—tehnologiile, participanții, atmosfera generală, astfel că, imediat după training, când am primit propunerea de a face parte din echipă, nu mi-a fost greu să mă decid. Primul proiect în care m-am implicat era în domeniul Automotive.
R: Cred că, pentru mine, cel mai mult a contat faptul că aveam posibilitatea de a mă înconjura de oameni prietenoși și deschiși. În plus, am simțit că mi se potrivește cultura msg. La fel și în cazul meu, mi-am început activitatea în cadrul unui proiect dedicat industriei Automotive.
msg: După câțiva ani buni de la absolvirea Java Training, ați devenit coordonatoarele acestui program. Ajutați-ne cu un scurt rezumat al ediției din acest an.
C: Am hotărât să păstrăm structura din trecut a programului pentru cei 12 participanți acceptați în program. Am redus puțin partea teoretică datorită feedback-ului primit de-alungul timpului, păstrând, în continuare, abordarea tehnologiilor EJB, JPA, Webservices și Angular, de altfel necesare în implementarea proiectului final.
R: Aș mai adăuga faptul că cea de-a doua parte a programului presupune ca participanții să fie distribuiți în echipe pentru a colabora în cadrul unui proiect mai complex, care trebuie livrat la sfârșitul programului. O altă schimbare de menționat ar fi faptul că aceasta este prima ediție care se va desfășura în întregime online.
msg: Anul acesta am primit aproape 300 de aplicații pentru Java Training. Cărui fapt se datorează relevanța acestui program pe parcursul anilor?
C: Părerea mea este că acest program, dincolo de facilitarea dobândirii cunoștințelor tehnice, te ajută să te familiarizezi cu modul de lucru, abordarea colaborativă, și chiar cu ceea ce înseamnă cultura unei organizații. Pentru mine a contat mult faptul că am parcurs în mod structurat pașii necesari dezvoltării unei aplicații, de la A la Z, precum și oportunitatea de a mă familiariza cu tehnologii pe care urma să le folosesc și după terminarea acestui program.
R: Eu cred că acest program este foarte bine organizat și oferă, în același timp, oportunitatea de a beneficia de sprijinul trainerilor și a mentorilor. În plus, tehnologiile sunt de mare actualitate, se pot îmbunătăți anumite soft-skills—este ca un demo pentru un viitor job. Nu în ultimul rând, cursanții primesc echipamentul necesar pentru a-și desfășura activitatea și, dacă își doresc și pot, au posibilitatea de a rămâne în continuare alături de msg.
msg: Pentru prima oară în istoria Java Training, ediția din acest an s-a desfășurat online. Care au fost provocările în acest context? Cum le-ați abordat?
C: Un exemplu care îmi vine în gând e faptul că, la un moment dat, există posibilitatea ca toți cei 12 participanți să aibă 12 erori diferite. Vom încerca să le analizăm pe rând, folosind tehnologii colaborative, iar asta va prelungi timpul de rezolvare, în comparație cu varianta live.
R: Cred că metoda face-to-face e cea mai simplă pentru rezolvarea oricărei probleme. Susținerea programului în mediul online a adus o serie de provocări pe care le anticipam, cum ar fi imposibilitatea de a observa comportamentul non-verbal al participanților atunci când se implică în activități hands-on, care ne-ar ajuta să depistăm mai ușor momentele în care aceștia se află în impas. Am hotărât să organizăm status meeting-uri zilnice pentru a fi la curent cu activitatea lor și a-i asista.
msg: Având în vedere faptul că dinamica grupurilor variază de la an la an, care credeți că sunt acele caracteristici care rămân constante și care îi determină pe participanți să maximizeze utilitatea cursului?
C: Este foarte important ca participanții să fie adaptabili, atenți și comunicativi. Cu cât primim mai multe întrebări, cu atât îi putem sprijini mai mult.
R: Apetitul pentru studiu, adaptabilitatea și perseverența sunt cei mai importanți factori. Gradul lor de implicare va influența în mod direct rezultatele, competențele și oportunitățile pe care le vor obține la sfârșitul programului.
msg: Care sunt așteptările voastre de la această nouă generație de cursanți?
C: Sper să aprofundeze conceptele tehnice pe care le-au parcurs împreună cu trainerii și să le aplice fără dificultăți în proiectul final, să persevereze chiar și atunci când întâmpină obstacole și să încerce să dea ce-i mai bun pentru ca proiectul final să fie complet și corect implementat. Pentru ei îmi doresc să rămână cu amintirea unei experiențe bune și cu o mai bună înțelegere a ceea ce înseamnă spiritul de echipă.
R: Pe partea tehnică, m-aș aștepta să asimileze cu ușurință conceptele și să le aplice cu succes în proiectul final, astfel ca aplicația finală să fie funcțională și completă. La nivel de proces, mi-ar plăcea să văd că au înțeles conceptul SCRUM și au respectat fiecare etapă a acestuia. Aș mai adăuga un aspect legat de nivelul de socializare: sper că s-au bucurat la maxim de această experiență și că au profitat de oportunitatea de a lega relații de colaborare și prietenie și dincolo de acest program.