cu Horea Rațiu, managing director
Călătoria .msg Romania începea, în 2007, cu o echipă de 8 tineri angajați, un birou, și un plan bine definit: Clujul avea să devină un centru ce va susține grupul în dezvoltare de produse proprii și nu numai. Ca unul dintre primii angajați, Horea Rațiu e parte din istoria de 15 ani a companiei și omul ce a trăit „pe viu” tranziția de la primele proiecte SAP la produse inovative dezvoltate local pentru giganți ca Allianz, BMW sau Volkswagen Group.
Care au fost începuturile .msg în România?
În 2007, .msg era o companie foarte bine dezvoltată în spațiul german, cu clienți mari care foloseau produsele companiei. România a fost parte din soluția grupului de a-și mări, la nivel global, capacitatea de a livra software, iar, din țară, Clujul a fost prima opțiune pentru că aici au găsit un puternic centru universitar și o cultură foarte apropiată de a organizației, de la vorbitori nativi de limbă germană, la oameni bine pregătiți, cu o filosofie de viață și de muncă foarte apropiată.
Care au fost deciziile cheie care au marcat dezvoltarea .msg Romania?
Un prim pas foarte important a fost decizia de a ne dezvolta pe anumite branșe, nu de a face outsourcing pe anumite tehnologii. După doar 2 ani, aveam deja echipe formate pe Automotive și Insurance, ulterior am adăugat și Banking în lista specializărilor noastre. Asta ne-a permis să ne diferențiem mult în piața IT locală, să formăm oamenii într-un mod structurat în care ei înțeleg în detaliu produsul pentru care lucrează și livrează soluții cu valoare pe termen lung, nu doar linii de cod care, iată, astăzi, le poți obține și dintr-un program de A.I.
Care a fost proiectul care a dat avânt dezvoltării în România?
În 2010, compania a câștigat un proiect uriaș pentru Vienna Insurance Group, pentru noi a însemnat 30 de oameni noi angajați doar pentru aceasta, în condițiile în care eram încă o echipă mică. S-a lucrat pe acest proiect aproape 5 ani, ceea ce ne duce la o altă decizie cheie din strategia noastră. Nu ne-am aplecat spre proiecte pe termen scurt, aceea productivitate transformată rapid în venituri. Ne doream, firesc, să aveam succes dar nu am pus niciodată profitul pe primul loc, am ales să construim alături de clienți și azi avem proiecte pe care se lucrează de 11-13 ani.
Vedem și azi că strategia inițial funcționează. Faptul că putem livra o combinație de produs și soluții ne ajută să ne adaptăm la orice perioadă, e o dualitate ce ne permite să fim mereu alături de client. Dacă azi, într-o perioadă cu inflație mare, clienții sunt concentrați pe produse, ei știu că, atunci când sunt gata să investească, vor găsi tot la noi și partea de solution consulting.
Angajații de 5, 7, chiar 15 ani nu sunt o excepție, cum reușește compania să câștige această loialitate?
Printre multe altele, oferind cel mai bun rol pentru fiecare om în parte. Alocăm proiecte și task-uri în funcție de competențele fiecăruia și de planurile lui de viitor. Avem răbdare, dăm timp oamenilor să crească și îi ajutăm să ajungă la punctul în care pot da ce au mai bun.
Pentru mulți dintre angajații vechi din msg Romania a fost primul loc de muncă?
Avem, anual, peste 700 de studenți care aplică, dintre ei selectăm în medie 40, de multe ori ei au nevoie chiar de 10-12 luni de mentorat, pregătire pe proiecte, training-uri, dar niciodată nu punem presiune pe ei pentru a livra. Această grijă i-a convins că .msg Romania e un loc în care merită să rămână, se regăsesc în cultura noastră și se transformă, la rândul lor, în mentori pentru alți colegi. Chiar și cei care nu rămân, duc această filosofie mai departe, în alte companii și asta ne bucură, pentru că e un mod în care putem crește comunitatea de IT din țară într-un mod sănătos.
De la 10 la aproape 700 de angajati, ce a rămas neschimbat în .msg Romania după 15 ani?
Păstrăm aceeași cultură a inovației, avantajele vin din stabilitatea pe care o avem, aparținând unui grup mare, nu suntem dependenți de context, care de multe ori nu avantajează firmele mici. Pe măsură ce am crescut, am învățat să ne adaptăm stilul de management, procesele, facem asta în continuare pentru că există un spirit clar definit al .msg Romania și vrem să-l păstrăm.
Care e pasul următor?
Lucrăm intens la a ne defini mai bine identitatea, cred foarte mult în strategia pe care am stabilit-o, avem deja încrederea grupului ceea ce se reflectă la nivelul deciziilor pe care le putem lua direct aici, în România. E vorba de identitatea ca angajator, dar și ca furnizori de servicii. Avem produse noi în dezvoltare care vor face diferența în sectoare importante, unul ar fi legat de combaterea spălării de bani în domeniul bancar. Lucrăm direct cu departamentele de inovație din companii din Germania și Olanda pentru a crea un serviciu foarte complex pentru zona de asigurări. Direcția e de a ne extinde atât în proiecte de Automotive, cât și numărul de clienți de pe piața din România, în privat și în sectorul public.
Ce crezi că nu se va schimba niciodată în .msg Romania, indiferent că va fi aniversarea de 20, 25 sau 30 de ani?
Spiritul. Îl simt și acum, după 15 ani în companie, funcționăm foarte bine împreună, știm să avem grijă unul de celălalt și asta îmi dă la fel de multă satisfacție ca și succesul în proiectele noastre.